Leren van elkaars ervaringen
- Wil je dat een groep specialisten of leidinggevenden leert van elkaars ervaringen?
- Wil je je medewerkers op een laagdrempelige manier laten werken aan hun persoonlijke ontwikkeling?
- Wil je meer begrip en saamhorigheid kweken tussen je medewerkers?
Ik help je graag om ze via begeleide intervisie daar gestructureerd en met plezier aan te laten werken.
Resultaten van de intervisiebijeenkomsten kunnen zijn:
- Het ontvangen van feedback en verbeteren van zelfreflectie.
- Het ontvangen van adviezen en ideeën, waaruit de deelnemer zelf een keuze maakt en acties bepaalt.
- Verbeteringen in werkprocessen en het omgaan met werkprocessen.
- Onderling begrip en steun.
- Betere communicatieve vaardigheden en gedragsverandering.
- Collega’s die elkaar makkelijker op zoeken om met elkaar mee te denken.
Hoe werkt het?
Tijdens een intervisiebijeenkomst brengt een van de deelnemers een casus in; een aan werk gerelateerde vraag, probleem of situatie. De andere deelnemers stellen vragen en geven suggesties en oplossingsrichtingen. De inbrenger combineert verschillende visies: invalshoeken, deskundigheden en ervaringen van collega’s om tot nieuwe aanpakken, oplossingen en inzichten te komen. Aan het einde van de sessie vertelt de inbrenger wat hij geleerd heeft en wat hij er mee gaat doen.
Om de communicatie tijdens de intervisiebijeenkomsten structuur te geven, maak ik gebruik van een intervisie methode, bijvoorbeeld de incident- of de roddelmethode. Structuur is nodig, het geeft ruimte en toch begrenzing. Begeleiding met behulp van deze methoden helpt de deelnemers om via structuur en tijdsplanning doelmatig en effectief aan een werksituatie of probleem te werken.
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt" – Albert Einstein